Skip to content
Bel 030 - 752 3094

Rugklachten

Rugklachten zijn de bewegingsklachten die we het meest in onze praktijk zien. 80% van de volwassenen heeft last van rugpijn. Bij sommigen mensen komt het een keer voor, en bij sommigen komt het vaak terug. Lage rugpijn is in te delen in aspecifieke rugpijn en specifieke rugpijn. Aspecifieke is een verzamelnaam voor rugklachten waarvan de oorzaak niet bekend is. Specifieke rugpijn heeft een specifieke oorzaak (5% van de gevallen). Een bekend voorbeeld van de specifieke rugpijn is de rughernia.

reducing-recurrent-lower-back-painOorzaak

Rugklachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan. Veel voorkomende oorzaken:

Geleidelijke oorzaken:

  • Overgewicht
  • Zeer zware borsten
  • Spanning en stress

Plotselinge oorzaken:

  • Overbelasting
  • Verkeerde beweging,
  • Zwaar/ verkeerd tillen
  • Een (verkeers-)ongeval

Symptomen van rugklachten

De symptomen van rugklachten hangen vaak samen met de oorzaak. De symptomen kunnen natuurlijk van persoon tot persoon verschillen.

Rugklachten die u kunt ervaren:

  • Acute pijn laag in de onderrug (stekende of schietende pijn)
  • Verstijfd gevoel in de onderrug
  • Uitstralende pijn naar de billen, bovenbenen en/of onderbenen
  • Tintelingen in de vingers of handen
  • Lang in dezelfde houding zitten

Oefeningen om rugklachten te voorkomen

Om de spieren te versterken en soepel te houden, is het essentieel om oefeningen te doen. Bijvoorbeeld net voor het slapen gaan of nadat u s’ochtends bent opgestaan. Deze oefeningen verlichten de pijn als u last heeft van uw rug.

Rugoefening: Knieën zijwaarts

  • Ga op uw rug liggen en trek uw knieën op en zet uw voeten plat op de grond, dichtbij elkaar.
  • Houd uw schouders en armen plat op de grond.
  • Plaats uw knieën tegen elkaar en beweeg ze in een rustig tempo afwisselend van links naar rechts.
  • Bij de volgende inademing kantel uw de knieën naar de andere kant.
  • Herhaal deze oefening 10x naar beide kanten.

Rugoefening: Knie naar de borst

  • Ga op uw rug liggen en leg uw benen gestrekt op de grond.
  • Trek rustig één knie zo ver mogelijk naar de borst.
  • Houdt deze een aantal tellen vast.
  • Breng het been langzaam terug.
  • Herhaal dit 10x per been, afwisselend links en rechts.

Behandelingen door fysiotherapeut

Onze fysiotherapeut zal eerst vragen stellen over uw klacht en u daarna onderzoeken. Afhankelijk van uw klacht kunnen wij diverse technieken inzetten om de beweeglijkheid van uw rug te verbeteren. Mocht het nodig zijn. Dan krijgt u oefeningen en adviezen mee naar huis om de houding te verbeteren of de spieren te versterken.

Blijf niet lopen met rugklachten. Onze specialisten behandelen uw klachten op een veilige en effectieve manier.