Skip to content
Bel 030 - 752 3094

Voet- en enkelklachten

De voet en enkel zijn complexe gewrichten en veel belaste gewrichten. Iedereen heeft wel eens last van klachten aan de voet of enkel. De enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet en wordt ook wel bovenste spronggewricht genoemd. Een van de meest voorkomende blessures ontstaan na verzwikking of verstuiking van de enkel waarbij de enkelbanden en of het kraakbeen wordt beschadigd.

voetpijn

Oorzaak

Voet- en enkelklachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan. Veel voorkomende oorzaken:

  • Voet zwikt naar binnen
  • Overbelasting
  • Verkeerde belasting
  • Overgewicht
  • Verkeerd looppatroon
  • Verkeerde stand van benen
  • Zware voetbelasting
  • Aangeboren afwijking
  • Verzwakking pees binnenzijde enkel/voet

Symptomen van voet- en enkelklachten

De symptomen van voet- en enkelklachten hangen vaak samen met de oorzaak. De symptomen verschillen natuurlijk van persoon tot persoon. Symptomen die u kunt ervaren:

  • Brandende pijn bal voet
  • Pijn tussen gebied voetboog en tenen
  • Pijn in midden voet
  • Uitstraling naar tenen
  • Pijn bij beweging
  • Irritatie, roodheid
  • Zwelling

Oefeningen om klachten te voorkomen

Om de spieren te versterken en soepel te houden, is het essentieel om oefeningen te doen. Bijvoorbeeld net voor het slapen gaan of nadat u s’ochtends bent opgestaan. Deze oefeningen verlichten of voorkomen pijn aan uw voet en/of enkel.

Voet- en enkeloefening: Hakken naar tenen

  • Ga staan en hang uw armen ontspannen langs uw lichaam
  • Ga stevig staan en span uw buikspieren aan door uw navel in te trekken
  • Verplaats rustig uw gewicht naar voren zodat u op uw tenen komt te staan
  • Verplaats hierna rustig uw gewicht naar achteren zodat u op uw hakken staat
  • Blijf uw buikspieren aanspannen
  • Herhaal deze oefening 10 keer

Voet- en enkeloefening: Uitvalspas

  • Sta rechtop en span uw buikspieren aan door uw navel in te trekken
  • Maak een grote pas naar voren waarbij u uw bovenlichaam rechtop houdt
  • Zorg dat uw enkel en knie stabiel blijven
  • Zet uw voet weer terug terwijl uw bovenlichaam recht blijft
  • Herhaal de oefening nu met uw andere voet
  • Herhaal de oefening 10 keer

Behandelingen door fysiotherapeut

Onze fysiotherapeut zal eerst vragen stellen over uw klacht en u daarna onderzoeken. Afhankelijk van uw klacht kunnen wij diverse technieken inzetten om de beweeglijkheid van uw voet- of enkelklachten te verbeteren. Mocht het nodig zijn. Dan krijgt u oefeningen en adviezen mee naar huis om uw klachten te beperken en de toekomstige klachten te voorkomen.

Blijf niet lopen met voet- of enkelklachten. Onze specialisten behandelen uw klachten op een veilige en effectieve manier.